1) Het intake-gesprek
Bij de audicien begint het allemaal met een intake-gesprek. Hierbij wordt een advies gegeven welke hoortoestellen het beste bij u passen. Er wordt gekeken naar het aanwezige gehoorverlies en naar het zogenaamde hoorprofiel. Dit hoorprofiel geeft aan in welke omstandigheden het hoortoestel moet functioneren. Dit varieert van persoon tot persoon en is belangrijk voor de juiste keuze van het hoortoestel. Ook naar vorm en uitvoering van het hoortoestel wordt gekeken en uiteraard worden de kosten besproken.
2) Aflevering van hoortoestellen
Ongeveer twee weken later worden de toestellen aan u afgeleverd. U krijgt dan instructie over de omgang met het toestel. Inzetten en uithalen wordt besproken en ook wat u wel en niet mag doen met het hoortoestel. Aan het einde van de aflevering wordt met u een afspraak gemaakt voor de eerste controle na ongeveer twee weken.
3) Controle
Bij de eerste controleafspraak heeft u de toestellen twee weken in de praktijk gebruikt. Er wordt nu bekeken hoe het gegaan is. Er wordt gelet op geluidsweergave, luidheid, passing en ook of de bediening geen problemen geeft. Eventueel worden er testen uitgevoerd om het geluid te optimaliseren. Aan het einde van deze afspraak wordt er weer een vervolgafspraak gemaakt.
Bij de tweede controleafspraak wordt weer bekeken hoe het gegaan is. Uiteraard worden de punten uit eerste controle besproken. Vaak wordt er bij deze afspraak een zogenaamde woordverstaanvaardigheidstest uitgevoerd.
4) Einde van de aanpasperiode
De aanpassing van de hoortoestellen is nu gebeurd, maar er zijn nog verschillende zaken die geregeld moeten worden.
Afhankelijk van de voorschrijver kan het zijn dat u nog een keer naar het ziekenhuis moet voor de eindcontrole van de hoortoestellen. U krijgt dan van de audicien een rapportage mee voor de audioloog of KNO-arts. Hoeft u niet naar het ziekenhuis, dan neemt de audicien schriftelijk contact op met de audioloog of KNO-arts. Deze procedure is noodzakelijk voor de vergoeding van uw ziektekostenverzekeraar.
Afhankelijk van de ziektekostenverzekeraar bekijken we welke vervolgstappen nodig zijn. Ook zal de audicien u informeren over de regels welke de zorgverzekeraars hanteren bij hoortoestellen in eigendom. De declaratie wordt veelal door onze administratie verzorgd.
De proefperiode is dan beƫindigd. Wilt u de toestellen in eigendom verzekeren dan zijn daar verschillende mogelijkheden voor. Wij adviseren u graag hierin.
5) Na de oplevering
We adviseren u ieder half jaar de hoortoestellen door Kooij Optiek/Hoortoestellen te laten onderhouden. Dit is een technische controle van de hoortoestellen. Indien er geen bijzonderheden zijn hoeft u hiervoor geen afspraak te maken. Indien er storingen zijn aan de toestellen kunt u altijd direct langskomen.
Kooij Optiek Hoortoestellen is aangesloten bij Stichting Audicienregister.